Assalamualaikum..thanks sudi singgah..dtg lg ye!!

Sunday 3 March 2013

tips utk tenangkn diri ketika bermasalah




Masalah itu asam garam kehidupan. Tak suka guna asam garam? Ok la, rencah kehidupan. Huh! Sama je. Haha. Kalau hidup ni takde masalah tu sangat mustahil sebab takde benda yang sempurna. Bila ditimpa masalah mesti diri tak tenang dan motivasi menurun. Contoh macam tak dapat jawab exam, kena marah mahupun putus cinta. Putus cinta? Wow!. Ok, 6 perkara ini tip ringkas yang mungkin terbaik bagi mama dan mungkin terbaik bagi korang mengikut kriteria diri seseorang untuk menenangkan diri mereka. 

 1. Keluar Mencari Kedamaian 


 Bila fikiran sesak dengan masalah dan rasa lemah elok untuk kita keluar mencari kawasan yang sedikit tenteram dan menikmati ketenteraman itu. Biasanya kawasan tenang ni keindahan semulajadi macam pokok hijau, air mengalir dan sebagainya. mama sendiri kalau serabut kepala suka pergi kt tepi laut.tk pn kalau hujan biasanya tingkap ni akan dibuka luas untuk tengok air hujan yang turun. Cuba jengah sikit tingkap tengok ke atas,tak rasa cool ke nampak hujan turun dari langit. Subhanallah keindahan alam. 

 2. Dengar Muzik Perlahan Yang Mendamaikan

 Ini salah satu cara untuk menyeimbangkan cas-cas dalam badan kita. Tubuh mempunyai cas-cas positif dan negatif dan bila tak berada dalam keadaan seimbang tu yang angin kus-kus moody datang. Hehe. Cari alternatif dengan mendengar muzik seperti alunan Kiroro, Instrumental dan sebagainya. Memang terasa sangat tenang dan boleh tertidur. Elakkan dari mendengar lagu Linkin Park ataupun System Of A Down ( S.O.A.D ) ketika tengah stress bagi mengelakkan laptop atau music player korang dibaling ke tingkap. Tapi kalau putus cinta tu jangan duk layan lagu Perpisahan Ini dari Anuar Zain. Memang la lagu slow tapi masalah lain pula datang nanti iaitu banjir besar. Parah..parah.. Heee.. 

 3. Makan Banyak dan Tidur

 Salah satu cara yang mana diamalkan oleh pelajar-pelajar IPT ketika stress ialah makan banyak. Orang lain pun sama juga tapi mungkin ni yg mama banyak jumpa la masa ma study dulu.. Ketika tengah stress pergi ke cafe berdekatan atau buka peti ais di rumah anda kemudian capai apa yang patut untuk dikunyah. Kerepek sedap gak, Johor kerepek murah. Selepas makan dengan banyak confirm rasa mengantuk akan datang dengan sendiri dan membuatkan korang tertidur lepas tu lupa sekejap perihal masalah yang ada. Namun, tip ini bukanlah yang terbaik kerana tidak bagus untuk kesihatan. Makan Tido, Makan Tido ape laa..gemuk tk jamin..hohoho 

 4. Luahan Rasa Hati


 Kalau dipendam apa yang terbuku tu kadang-kala kita tak nampak penyelesaian. Bila tengah serabut apa yang nampak hanyalah jalan ringkas sahaja. Perlunya orang kedua yang dia pun dalam keadaan waras untuk kita luahkan masalah dan cari tempat untuk bercerita. Mesti rasa lega sikit punya. Cuma mama tak prefer sangat cara ni dengan diri mama sebab kadang-kadang rasa orang lain pun ada masalah sendiri. Lebih suka berdiam dan berahsia. Am I a secretive person? 

 5. Muhasabah Kesilapan Diri

 Bila dah agak-agak tenang tu cuba untuk bermuhasabah dengan apa kesilapan diri. Ketepikan ego untuk seketika dengan merasakan diri sentiasa betul. Kalau betul takkan la ada masalah, logik kan? Nilai balik kesilapan diri dan ambil tindakan. Tindakan ni pun kena memerlukan satu jati diri yang kuat juga, sedar tanpa tindakan tak dapat apa-apa. mama sendiri kurang sikit perihal yang ini. Sungguh! 

 6. Kembali Kepada Fitrah,

 Kenal Erti Syukur Itulah yang terakhir untuk merasakan ketenangan yang jelas. Kembali kepada fitrah dengan beribadah dan berdoa. Fitrah dari mana kita datang dan ke mana kita akan kembali itu akan menyedarkan kita, fitrah asal yang sudah sedia ada pada manusia cuma kadang-kala terlupa. Bersyukur dengan apa yang kita ada walaupun sedikit. Orang lain tak semestinya bertuah dapat apa yang kita ada. Kebijaksanaan, ilmu , harta tak semua orang ada. Walaupun kita ada sikit , hargailah sepenuhnya sebelum kita tiada apa-apa nanti. Tapi cuba juga untuk tingkatkan apa yang ada, buat peningkatan. Ini pun satu nilai yang memerlukan jati diri yang tinggi juga.

Tapi yg paling penting..Senyum selalu yekk!!

4 comments:

  1. salam.. tips ni mg berguna terutama utk remaja mcm sya..sebab kadang2 emosi tak stabil.huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nana Liena..haa praktikkn slalu ye n berfikiran positif mcm cikgu Noor Mala ckp kt bwh ni..

      Delete
  2. selalulah berfikiran positif...


    http://www.noormalashahar.blogspot.com

    http://www.noormalashahar.com

    ReplyDelete

post2 yg terlepas

iklan blog!